2 Belgen en 1 dichter

“Ik was niet de sterkste, maar misschien wel de slimste. Alleen had ik op vijfhonderd meter van de streep geen jus meer in de benen. Het was misschien anders afgelopen als de finish vlak was geweest. Winnen in de Tour is niet simpel. Maar ik heb me getoond en de conditie is goed”. De Belg Jan Ghyselinck sluit de etappe van gisteren af met een positieve noot.

Een andere Belg die niet meereed in de tour maar wel aanzat in de Belgische Avondetappe Vive le Vélo is Rob Goris. Ooit was hij ijshockeyspeler, maar switchte naar het wielrennen. In de nacht na zijn optreden overleed hij aan een hartstilstand.

Na zo’n onheilstijding aan de etappe beginnen en als Belg mee weg zitten in een kopgroep vind ik mooi. Geen idee of Ghyselinck het daarom deed. Zo’n inspanning verdient een beloning in de vorm van een overwinning. Wat hoopte ik dat Ghyselinck het zou halen en op de streep een gebaar zou maken voor zijn vriend Rob Goris. Zoals vorig jaar Farrar op de finish met zijn vingers een W vormde voor de overleden Wouter Weylandt. Ik houd van die gebaren. Maar Ghyselinck werd op het laatst ingelopen, Greipel won weer en Farrar bestormde boos de bus van Argos Shimano omdat Tom Veelers hem gehinderd zou hebben in de finale. Er was geen gebaar, geen eerbetoon aan een collega-vriend renner.

Vanmorgen hoorden we dat Gerrit Komrij ook plotseling is overleden. Laat één van de renners poëzieliefhebber zijn en voor de start een gedicht van Komrij voordragen. Als dat te veel gevraagd is vind ik het ook een mooi gebaar als Bert Wagendorp dat vanavond doet in de Avondetappe. Ik stel voor:

Fietstocht

Het verre postkantoor was de magneet.
Niet om de luchtpostzegels of de taal
Van overzeese stempels – nee, het deed
Op tweehoog ’s middags dienst als jeugdleeszaal.
Tweemaal, op dinsdag en donderdag,
Verdween ik in het ruime trapportaal
En kwam weer buiten met een brede lach.
Ik had mijn voorraad boeken andermaal.

Met in mijn hoofd een eerste regel die
Ik vluchtig had gezien bij een verhaal
Werd, fietsend, al naar het vervolg gegist.

Toch geselde ik vervaarlijk het pedaal
Om sneller thuis te zijn, omdat ik wist:
Het boek is beter dan de fantasie.

Uit Luchtspiegelingen, 2001
Gerrit Komrij.

Plaats een reactie